Skip to main content

Nieuws

Blijf op de hoogte van EVBalans

Balans in de klas

Balans in de klas

Gepubliceerd: 20 juli 2023
PUBERS ZIJN GEEN JONGE VOLWASSENEN
Kinderen en vooral Pubers willen gehoord worden
 
Waarom kijken (sommige) leraren en mentoren weg van wat er speelt in de klas.
 
PUBERS ZIJN GEEN JONGE VOLWASSENEN
 
Gedrag heeft een reden.
 
Als je kind boos wordt of dwars ligt, in de pubertijd, verslaafd raakt, agressief of depressieve gevoelens ontwikkeld, zich niet goed kan concentreren, veel boos is, zich terugtrekt, vaak ruzie maakt,
niet wilt luisteren, alle oorzaken buiten zichzelf legt, niet in staat is naar zijn/haar eigen aandeel te kijken, plotselinge woede-aanvallen heeft, rusteloosheid en aandachtsgebrek, zit daar iets achter.
Misschien heeft dat kind een trauma, operatie gehad of pestgedrag meegemaakt.... Misschien heeft dat kind dus een trauma opgelopen in zijn/ haar jonge jaren. En vooral in de pubertijd,
wilt het trauma verwerkt worden.
 
Of is er iemand dierbaar overleden, scheiding, ziekte, sexueel misbruik, de weg kwijt geraakt in de COVID-tijd
 
Als kinderen ontsporen voelen ze zich niet gezien/ gehoord, erkent en begrepen.
 
Ze hebben het gevoel dat er niet voor hen word gezorgd, dat ze niet serieus werden genomen of dat er geen rekening met hen werd gehouden.
 
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: erkenning is een basisbehoefte van ieder kind.
 
Wil jij als leraar/mentor inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in de klas? Wat speelt er en is er genoeg veiligheid?
Voelt iedereen zich wel veilig genoeg? En weet je dat nu zeker?
 
Maar kún je dat wel zeker weten? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte waarneemt.
Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Wat er gebeurt bij de meiden onderling, meidenvenijn?
Stoer jongensgedrag, heb je dat in beeld?
 
Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet echt veilig voelen om vragen te stellen? Etc. Hoe kun je de sociale veiligheid waarborgen?
Door een traject met groepsopstellingen. Een zeer effectieve aanpak! Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat, meer eenheid in je klas, zodat iedere leerling met een fijner
gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Je weet als geen ander dat dat ook weer een positief effect heeft op de leerresultaten. Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. En in klassen waar het al goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd, ruimte om elkaar te accepteren.
 
Getriggerd door het bovenstaande en ben je nieuwsgierig naar wat een groepsopstelling voor jouw klas kan betekenen?
Stuur ons even een bericht:
EVBalans Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Christa Kimenai - Trommel Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Mail ons gerust dan plannen wij graag een gratis kennismakingsgesprek na jullie vakantie.
Bellen voor informatie mag altijd!
 
Meer info op mijn website:
Jezelf mogen zijn🫶
 

Coachsessies en/of workshop op maat?

Particulieren kunnen losse wandelcoach sessies met EVBalans plannen. Tarief €75,- / uur.

Ben je werkgever/ondernemer, wil je losse coachsessies of een workshop op maat?